ÕIGUSTEENUSTE OSUTAMISE ÜLDTINGIMUSED Advokaadibüroo Kaido Uduste
Juhul, kui õigusteenuse osutamisega seoses ei ole Klient ja Büroo kokku leppinud teisiti, loetakse, et Pooled on sõlminud õigusabilepingu alljärgnevatel tingimustel:
LEPINGU SÕLMIMINE JA SELLE ESE
1. Juhul, kui Pooled ei ole enne õigusteenuse osutamise alustamist Büroo poolt Kliendile sõlminud eraldi kirjalikku või elektroonilist õigusabilepingut (edaspidi „Leping“), loetakse Poolte vahel Leping sõlmituks alates hetkest, kui Büroo on asunud Kliendile õigusabi osutama. Õigusabi osutama asumine eeldab siiski varasemalt Klienti poolt või nimel vastava soovi esitamist Büroole õigusteenuse saamiseks (edaspidi „Tellimus“) konkreetse õigusliku probleemi lahendamiseks ning ka Büroo/Advokaadi nõustumist selle ülesande (Tellimuse) täitmisega.
2. Õigusabi osutab vahetult konkreetne Kliendiga tegelev vandeadvokaat (edaspidi “Advokaat”). Kõik Lepingu tingimustes Advokaadi suhtes sätestatud õigused ja kohustused kehtivad ka Büroo suhtes ja vastupidi, kui see ei ole vastuolus nende õiguste ja kohustuste olemusega.
3. Advokaadil on õigus kaasata õigusabi osutamisse ka teisi Büroos töötavaid advokaate (vandeadvokaadi abid töötavad patrooni juhendamisel). Tööülesannete täitmisele kaasatud Büroos töötavatele advokaatidele laienevad samad õigused ja kohustused, mis Advokaadi suhtes. Kliendi soovil/nõusolekul ning kulul on Bürool õigus kaasata õigusabi osutamisse ka Büroo väliseid advokaate, eksperte, konsultante jms. Väljastpoolt Bürood kaasatud isikutele, kes ei ole advokaadid, ei kohaldu advokaatidele kohalduvad tingimused (sh tagatised ning kutse-eetika nõuded).
ÕIGUSABI
4. Büroo osutab Kliendile muuhulgas järgmist õigusabi:
4.1 suulised ja kirjalikud konsultatsioonid;
4.2 õigusdokumentide (avaldused, vastused, nõuded, hagid, lepingud, kaebused jms.) koostamine ning allkirjastamine Kliendi nimel;
4.3 Kliendi esindamine läbirääkimistel;
4.4 Kliendi esindamine ametiasutustes (sh kohtueelse menetleja, kohtueelse vaidluse lahendamise asutustes, kõigis kohtuinstantsides).
5. Klient esitab soovi konkreetse õigusabi saamiseks Büroole kas suuliselt, telefoni, meili või mõne muu elektroonilise kanali kaudu piiritledes selgelt iga ülesande. Büroo kontrollib seejärel huvide konflikti või selle ohu olemasolu õigusabi osutava Advokaadi osas, keeldudes vajadusel ülesande täitmisest või kaasates ülesande täitmisele teise advokaadi.
6. Tellimuse esitamisega nõustub Klient informatsiooni vahetamisega elektrooniliselt (sh Interneti, telefoniside jms. vahendusel). Tellimuse esitamisega kinnitab Klient, et ta on teadlik riskidest, mis võivad kaasneda elektrooniliste sidevahendite kasutamisega (nt kommunikatsiooni kadumine, moondumine, teatavaks saamine kolmandatele isikutele jne). Büroo ei vastuta selliste riskide eest.
7. Klient teeb Advokaadiga õigusabi osutamiseks pidevalt koostööd, informeerib Advokaati viivitamatult kõikidest õigusabi osutamisega seotud olulistest asjaoludest ja oma seisukohtadest, annab Advokaadile esimesel võimalusel üle õigusabi osutamiseks vajalikud dokumendid ja teabe ning teostab viivitamatult kõik õigusteenuse osutamiseks vajalikud Kliendipoolsed toimingud.
8. Kliendi vara hoidmine Büroo poolt on tasuline teenus. Kliendi raha ja elektroonilises vormis olevaid väärtpabereid hoitakse eraldiasuval Büroo kontol (kliendikontol) krediidiasutuses. Büroo pankroti korral võidakse lugeda vastav vara osaks pankrotivarast.
9. Advokaat on õigusteenust osutades sõltumatu ning juhindub seadusest, advokatuuri organite õigusaktidest ja otsustest, advokaadi kutse-eetika nõuetest, sh eetikakoodeksist, ning headest kommetest ja südametunnistusest. Advokatuuriseadus, eetikakoodeks ja kodukord on kättesaadavad Eesti Advokatuuri kodulehel (www.advokatuur.ee).
10. Vajadusel annab Klient Büroole/Advokaadile volikirja tõendamaks esindusõiguse olemasolu.
TASUMINE ÕIGUSTEENUSTE EEST
11. Büroo poolt osutatavad õigusteenused on tasulised. Juhul, kui ei ole kokku lepitud teisiti, siis toimub teenuste eest tasumine tunnihinna alusel. Büroo teavitab potentsiaalset Klienti kohaldatavast tunnihinnast.
Tasu suurus on üldjuhul diferentseeritud selliselt, et olukorra juriidiline analüüs, õigusdokumentide koostamine, esindus ametiasutustes või muude isikute ees ja muu õigusabi (sh osalemine elektroonilistel koosolekutel ja konverentsidel) on tasustatud tavapärase tunnihinnaga ning telefonikonsultatsioonide (v.a. elektroonilised koosolekud ja konverentsid), dokumentide, kirjade jms. saatmise ja/või kohaletoimetamise Kliendi nimel ja/või huvides, Kliendi esindamise asukohta mineku ja tuleku ajale kohaldatakse madalamat tunnihinna määra.
Minimaalseks arvestusühikuks loetakse 0,1 h.
Summadele lisandub käibemaks Eesti Vabariigi seadustes ettenähtud juhtudel ja määras.
12. Kiireloomuliste ülesannete täitmise korral, mis eeldab töötamist väljaspool tavapärast tööaega, puhkepäevadel ja/või riiklikel pühadel kohaldatakse kõrgendatud tunnihinda kui Pooled pole kokku leppinud teisiti. Sellisest kõrgendatud tasuga töötamise vajadusest teavitatakse Klienti ette ning Pooled kooskõlastavad vastava kõrgendatud tasu suuruse.
13. Klient kohustub Büroole hüvitama õigusteenuse osutamisega kaasnevad kulud (sh riigilõivud, Kliendi eest tasutud kolmandate isikute arved, transpordikulud Kliendi esindamise kohta ja tagasi jne).
14. Poolte kokkuleppel võib Kliendi eest Büroole maksmisele kuuluvat tasu/kulusid maksta ka kolmas isik.
15. Juhul, kui Büroo peab seda vajalikuks, tasub Klient või kolmas isik Büroole krediidiasutuse või selle filiaali kaudu, mille tegevuskoht on Euroopa majanduspiirkonna lepinguriigis või riigis, kus kohaldatakse Euroopa Parlamendi ja Nõukogu direktiivi (EL) 2015/849 nõuetega võrdväärseid nõudeid.
16. Büroo peab osutatud õigusabi ja sellega kaasnevate kulude kohta arvestust. Üldjuhul saadetakse Kliendile arve osutatud õigusabi ja sellega kaasnevate kulude kohta üks kord kuus elektroonilises vormis Kliendi meiliaadressile. Arvete maksetähtajaks on 10 kalendripäeva, v.a. juhul, kui arvel on näidatud pikem maksetähtaeg.
17. Arvega mittenõustumisest peab Klient Bürood teavitama hiljemalt 3 tööpäeva jooksul peale arve saatmist kirjeldades mittenõustumise põhjuseid. Teavitamata jätmine loetakse arvega nõustumiseks.
18. Pooltel on õigus kokku leppida ka muudes tasustamise alustes ja tingimustes.
19. Rahalise kohustuse täitmisega viivitamisel kohustub Klient tasuma Büroole viivist 0,05 % tasumata summalt päevas kuni võla kohase tasumiseni ning hüvitama Büroole kõik lisakulud/kahjud, mis tekivad seoses Kliendi poolt tähtaegselt tasumata summade sissenõudmisega. Kohustuse ositi tasumisel loetakse kõigepealt tasutuks viivis ja seejärel põhisumma.
20. Juhul, kui Klient on rikkunud maksekohustust, on Bürool õigus seada teenuse osutamise jätkamise tingimuseks ettemaksu tegemine Büroole eeldatavate tasude/kulude ulatuses.
21. Bürool on õigus loovutada rahaline nõue Kliendi vastu kolmandale isikule (sh inkassofirmale) kui Klient ei ole sissenõutavaks muutunud nõuet tasunud 1 kuu jooksul. Rahalise nõude mittetasumine loetakse Büroole nõusoleku andmiseks vastava rahalise nõude loovutamiseks ja väljanõudmiseks vajalike andmete avaldamiseks nõude saajale.
MUUD TINGIMUSED
22. Juhul, kui see on vajalik, on Advokaadil õigus Büroo siseselt avaldada teistele Büroo advokaatidele Kliendi õigusteenusega seotud materjale.
23. Bürool on õigus soovi korral anda õigusteenusega seotud materjalid (sh originaaldokumendid) üle Kliendile ning Kliendil on kohustus need vastu võtta. Üldreeglina tagastatakse õigusteenusega seotud materjalid (sh originaaldokumendid) Kliendile viimase soovil peale ülesande täitmist, Lepingu lõppemist, ülesande täitmisest loobumist Advokaadi poolt jne. Bürool on õigus rakendada Kliendi ülesandel koostatud või Kliendi poolt üleantud materjalide suhtes kinnipidamisõigust juhul, kui Kliendil on võlgnevus Büroo ees. Bürool on õigus Kliendiga seotud andmed ja materjalid hävitada kolme (3) aasta möödumisel konkreetse ülesande täitmisest või Kliendile õigusteenuse osutamise lõpetamisest, v.a rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise, rahvusvahelise sanktsiooni täitmisega jms seotud andmed ja materjalid, mida tuleb seadusest tulenevalt säilitada viis aastat peale ärisuhte lõppemist. Kliendi soovil materjalide hoidmisel Büroos peale 3 aasta möödumist tasub Klient Büroole arvestusega 25 eurot (millele lisandub käibemaks) aastas iga 1-500 leheküljelise andmemahuga materjali ühiku säilitamise eest.
24. Advokaat tegutseb oma ülesannete täitmisel vajaliku hoolsusega, kuid ei taga konkreetse tulemuse saavutamist. Advokaat/Büroo ei vastuta õigusaktide, õigus- ja kohtupraktika muutumise ega ka kolmandate isikute (sh ametnikud) tegevuse/tegevusetuse tagajärgede eest. Advokaat ei ole kohustatud Kliendile antud teavet, arvamusi või Advokaadi poolt koostatud muid dokumente pärast tööülesannete täitmist muutma, parandama ega täiendama seoses õigusaktide muutumise või kehtetuks tunnistamisega, kohtupraktika või mistahes muude asjaolude muutumisega.
25. Õigusteenust osutades on Bürool ilma Kliendi eraldi nõusolekuta õigus avaldada kolmandatele isikutele (sh vaidluse teisele poolele, ametiasutustele, tõlkidele, notaritele, kaasatud spetsialistidele ja ekspertidele jne) Kliendiga ja või konkreetse tööülesande täitmisega seotud vajalikku informatsiooni ja dokumente ning esitada Kliendi positsiooni avalikkusele (sh meedia vahendusel). Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise ning rahvusvahelise sanktsiooni piirangute jms sarnaste õiguslike kohustuste täitmisega seotud nõuete täitmise ning sellest tulenevate takistuste kõrvaldamiseks (nt andmete edastamise nõue selleks, et maksete teostamine oleks võimalik lõpule viia) on Bürool õigus esitada vajalikke andmeid, sh Kliendi, tööülesande, maksete sooritajate/saajate jm hoolsusmeetmete kaudu kogutud andmete osas isikutele, kes selliseid piiranguid rakendavad ja/või nõudeid esitavad (sh krediidiasutused, notarid, ametiisikud, ametiasutused jms). Pooled on samuti kokku leppinud, et Bürool on õigus avaldada kolmandatele isikutele Kliendi Büroo kliendiks olemise fakti, aga samuti seda, millistes asjades/projektides Büroo on Klienti nõustanud ja Kliendile osutatud teenuste üldist iseloomu (sh Büroo kodulehel ja muudes suhtluskanalites). Kliendil on õigus määratleda informatsiooni, mida Büroo ei tohi avaldada, teavitades sellest Bürood enne informatsiooni avaldamist.
26. Õigusteenuse osutamisel tekkivad intellektuaalomandiõigused (sh autoriõigused) kuuluvad Büroole. Kliendil on õigus kasutada õigusteenuse tulemusi eesmärgil, milleks need on Kliendile üle antud.
27. Büroo töötleb Kliendiga seotud isikuandmeid (andmed, mis on vajalikud ja esitatakse Kliendi poolt Büroole) eelkõige selleks, et osutada õigusteenust (täitmaks õigusabilepingut ja haldamaks kliendisuhet), aga samuti oma õigustatud huvi täitmiseks (sh selleks, et tagada õigusteenuse eest tasu saamine), õiguslike kohustuste täitmiseks (sh rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise, rahvusvahelise sanktsiooni seaduste nõuete täitmiseks, advokaadi tegevust reguleerivate aktide täitmiseks jms.) ning piiratud ulatuses ja juhtudel ka turunduslikel eesmärkidel (sh kliendisuhete hoidmiseks ja Büroo kogemuste kirjeldamiseks). Väljaspool Lepingus kirjeldatud toiminguid/eesmärke ei edasta Büroo ilma Kliendi täiendava nõusolekuta Kliendiga seotud isikuandmeid kolmandatele isikutele.
28. Kliendiga seotud isikuandmeid säilitatakse nii kliendisuhte ajal kui ka õigusaktidest tulenevate õiguste/kohustuste teostamiseks ning tagamiseks ka peale kliendisuhte lõppu.
29. Bürool/Advokaadil on muuhulgas rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamiseks, rahvusvahelise sanktsiooni täitmiseks seadustest tulenev kohustus teatud juhtudel (sh kui ta tegutseb äriagendina) tuvastada ja jälgida Kliendiga seotud asjaolusid ning käituda muul seadustest tuleneval viisil.
Tellimuse esitamisega Klient kinnitab, et:
- ta ei tegele ega aita oma tegevusega kaasa rahapesule, terrorismi rahastamisele ega rahvusvahelise sanktsiooni rikkumisele;
- tema (ja seotud isikute) ning soovitud õigusteenuse osas puuduvad rahapesu, terrorismi rahastamise ja rahvusvahelise sanktsiooni rikkumise riskile osutavad asjaolud;
- ta aitab omalt poolt viivitamatult kaasa Büroo/Advokaadi vastavate kohustuste täitmisele, esitades viimasele nii vajalikke andmeid, luues nende andmete kontrollimise võimaluse kui ka andes vajalikke kinnitusi;
- Kliendil puudub kokkupuude rahvusvahelise sanktsiooni aluseks olevate isikute tegevusega;
- Kliendil puudub seos suure riskiga (rahapesu ja terrorismi tõkestamise mõistes) riigiga;
- Klient ega seotud isikud ei ole riikliku taustaga isikud.
Rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise kohustuse täitmiseks kogutud isikuandmeid töödeldakse üksnes vastaval eesmärgil.
30. Lepingu sõlmimisega annab Klient Büroole nõusoleku tasaarvestada Büroo nõudeid Kliendi vastu Büroo kliendikontol asuvate Kliendi vahenditega. Büroo teavitab Klienti vastava tasaarvestuse tegemisest elektrooniliselt.
31. Klient on teadlik, et Eesti õiguspraktika ei taga üldjuhul kohtuvaidluses/kohtumenetluses Kliendi võidu korral menetluskulude täielikus ulatuses väljamõistmist, mistõttu võib ka edukas kohtumenetlus olla Kliendile majanduslikult kahjumlik.
32. Büroo vastutab õigusabi osutamisega seotud konkreetse ülesande täitmisel Kliendile süüliselt tekitatud otsese varalise kahju eest kuni selle ülesande täitmise eest Büroole makstud ja maksmisele kuuluva tasu summa ulatuses (v.a. Büroo poolt tasutud kulud, mis on kantud Kliendi eest). Büroo ei vastuta saamata jäänud tulu ja mittevaralise kahju eest ega ka väljaspool Bürood tegutsevate õigusabi osutamisse kaasatud advokaatide, ekspertide, konsultantide jms isikute tegevuse eest. Käesolevas sättes nimetatud nõude esitamise tähtaeg on 1 kuu alates nõude aluseks oleva kahju tekitava sündmuse toimumisest.
33. Juhul, kui Kliendil on Advokaadi tegevuse suhtes pretensioone või etteheiteid, on tal õigus esitada büroopidajale kaebus (meiliaadressil menetlus@uduste.ee). Kaebuses peab olema selgelt välja toodud Kliendi rikutud õiguste kirjeldus ja rikkumise asjaolud. Kaebusele tuleb lisada olemasolevad tõendid Kliendi õiguste rikkumise kohta.
Advokatuuri aukohus lahendab lepitusmenetluse korras Kliendi poolt vaidlustatud advokaaditasu või õigusteenuskulu nõude põhjendatusega seotud küsimusi. Aukohtumenetluse kord on sätestatud advokatuuriseaduses ja kodukorras, mis on kättesaadavad Eesti Advokatuuri kodulehel (www.advokatuur.ee).
34. Leping on tähtajatu.
35. Lepingu jõustumisel kaotavad kehtivuse Poolte vahel varasemalt sõlmitud õigusabi osutamist reguleerivad kokkulepped ning lepingud. Lepingu tingimused laienevad ka enne Lepingu sõlmimist osutatud õigusabile.
36. Juhul, kui vastav vajadus tuleneb õigusaktidest ja/või Eesti Advokatuuri poolt kehtestatud nõuetest või Büroo vajadustest, on Bürool õigus täiendada ja/või muuta Lepingu tingimusi, teavitades muutustest ette 1 kuu.
37. Lepingule kohaldatakse Eesti seadusandlust. Lepinguga seotud vaidlused lahendatakse läbirääkimiste teel, vajadusel Eesti Advokatuuri organites ja Harju Maakohtus.
38. Pooltel on õigus Leping üles öelda, teatades sellest teisele Poolele vähemalt kirjalikku taasesitamist võimaldavas vormis. Pooled teatavad Lepingu ülesütlemisest mõistliku aja jooksul enne järgmist toimingut (nt kohtuistung jms.).
39. Lepingu lõppemine ei vabasta Klienti kohustusest täita Lepingu kehtivuse ajal tekkinud rahalised kohustused ega tasumisega viivitamisega kaasnevast vastutusest (viivis ja sissenõudmiskulude kandmise kohustus).
40. Bürool on õigus peatada Lepingust tulenevate teenuste osutamine, keelduda Lepingust tulenevate teenuste osutamisest või Leping üles öelda kui (i) Klient ei anna Büroole õigusabi osutamiseks õigeaegselt vajalikku informatsiooni ja/või dokumente; (ii) Kliendi käitumine viitab sellele, et ta on kaotanud usalduse Büroo vastu (sh. Klient tegutseb Büroo poolt antud juhiste vastaselt); (iii) Klient annab oma huve kahjustavaid, ebaõigeid või kasutuid juhiseid ning hoolimata Büroo poolt antud selgitustest nõuab nende juhiste järgimist; (iv) Klient nõuab, et Büroo käituks vastuolus advokaadi kutse-eetika nõuete või au ja väärikuse reeglitega; (v) on tekkinud või võib tekkida huvide konflikt; (vi) Klient ei täida õigusabi ja sellega seonduvate kulude eest tasumise kohustust vastavalt Lepingu tingimustele; (vii) Klient ei esita rahapesu ja terrorismi rahastamise tõkestamise ja/või rahvusvahelise sanktsiooni jms. nõuete täitmiseks vajalikke dokumente, andmeid ja/või kinnitusi, või esitatud dokumendid, andmed ja/või kinnitused ei kõrvalda kahtlust, et tehingu eesmärgiks võib olla rahapesu või terrorismi rahastamine või rahvusvahelise sanktsiooni rikkumine vms.; (viii) Klient esitab võltsitud tõendeid; (ix) Klient nõuab oma huvide kaitseks seadusega vastuolus olevate vahendite ja/või viiside kasutamist; (x) Klient rikub oluliselt muid käesolevas Lepingus sätestatud kohustusi.
41. Juhul, kui Lepingu alusel ei toimu Kliendi poolse tegevuse/tegevusetuse (sh huvi puudumine, ülesande ja/või juhiste andmata jätmine jne) tagajärjel õigusabi osutamist järjest enam kui 6 kuu jooksul, loetakse Lepingu täitmine Büroo poolt peatunuks ning Büroo/Advokaat ei pea sellest tulenevalt Lepingut ega sellest tulenevaid kohustusi/piiranguid täitma. Peatumine lõpeb õigusabi osutamise jätkamisega.
42. Klient teavitab Bürood oma kontaktandmete muutumisest ning võtab tarvitusele meetmed selleks, et Büroo/Advokaadil oleks võimalik pidevalt Kliendiga suhelda. Büroo/Advokaadi poolt Kliendi meiliaadressile saadetud sõnumid ja selle sisu loetakse Kliendi poolt kätte saaduks.
43. Eeldatakse, et Klient on esitanud Büroole Tellimuse õigusteenuse saamiseks peale seda kui ta on tutvunud käesolevate õigusteenuse osutamise üldtingimustega ning nendega nõustunud. Juhul, kui Klient käesolevate õigusteenuse osutamise üldtingimustega ei nõustu, peab ta hoiduma ka Tellimuse esitamisest.
Käesolevad Õigusteenuste Osutamise Üldtingimused on koostatud ja avaldatud 21.12.2022.a. ning hakkavad kehtima alates 01.01.2023.a.